pondělí 23. června 2008

Mobily čeká jejich "Web 2.0"

Když jsem minulý týden na TSS Symposiu kecal s Pavlem Petřekem o tématu jeho a Michala Šrajera přednášky, která nás čeká ve středu na CZJUGu, vzpomněl jsem si na prezentaci 50 aplikací, které byly oceněny v rámci Android Developer Challenge. Všechny tyto aplikace mi přišly, že mají něco společného, něco co mi nápadně připomíná Web 2.0.

Web 2.0 je pro mě termín, který označuje internetové aplikace, které jsou řízené a nebo řekněme orientované na kolaboraci uživatelů a těžících z různých sociálních sítí. Takovým pěkným příkladem budiž server spoluzaci.cz. Určitě všichni znáte, protože vás na něj minimálně jeden bývalý spolužák upozornil. Když si tyto základní atributy Web 2.0 (kolaborace, sociální síť) přeneseme do prostředí mobilních telefonů, které nám v široké míře poskytují, a nebo budou, služby jako například navigaci a rychlý přístup na internet, pak je zřejmé, že nás čeká "Web 2.0" pro mobilní aplikace.

Na našem příkladu se serverem spoluzaci.cz by to mohla být aplikace, která by vás upozorňovala na spolužáky v blízkém okolí, včetně jejich lokace na mapě. Zároveň by bylo možné zahájit chat a domluvit si místo společné schůzky. Vhodnou kavárničku by jste našli a vybrali podle preferencí, které by zobrazily integrované mapy. Zároveň by bylo možné na mapu připíchnout nějaký štítek se vzkazem pro vaše spolužáky, kteří někdy půjdou okolo.

Většina aplikací z výše zmíněné první padesátky staví a různých formách kolaborace. Na první pohled vás to možná nezaujme, protože vám to přijde všední, ale když se nad tím zamyslíte do důsledků, tak to nabízí široké možnosti. Neměl jsem sice na škole psychologie, ale přijde mi, že lide tak nějak podvědomě na určitých sociálních sítích fungují.

Jakým způsobem se rozhodujete, když nakupujete na internetu? Já se hodně dívám na to, jak je výrobek ohodnocen ostatními uživateli, co si o něm myslí v diskusi a samozřejmě podle toho, jak hodně se kupuje. Aplikace AndroidScan vám umožňuje podobný princip aplikovat v kamenném obchodě. Představte si, že jdete obchodním domem a zaujme vás například DVD přehrávač. Přiložíte mobil k jeho čárovému kódu, ten se sejme. Automaticky se dohledá na internetu typ a přes něj například recenze, komentáře a nebo kde lze zboží sehnat levněji.

Další příklad? Také bloudíte v obchoďáku a hledáte kde se dá zrovna koupit pečivo. Existuje navigace, která je schopná fungovat i v budovách, alespoň tak jsem to pochopil. To už je potom krůček k tomu, aby s drobnou dopomocí provozovatele obchodu, napsat do aplikace "chleba rohlíky" a potom se nechat navigovat až k regálu. No a zde si potom přečíst elektronický lístek uživatele Pepa: "rohlíky nebrat, staré, ohmatané gumové". Provozovatel obchodu potom nepotřebuje ani knihu přání a stížností.

Já myslím, že těch možností je celá řada, proto se těším co nám kluci ve středu povyprávějí, co nám v tomto směru Android nabízí. Mimochodem bude i nějaké občerstvení, hosteska a i nějaké symbolické ceny. Takže o důvod více přijít.