neděle 17. března 2013

Práce z domova a její překážky


Několik posledních dní rozčísla debata na téma práce z domova. Pokud jste události nesledovali pozorně, pak vám mohlo uniknout, že Marissa Mayer (generální ředitelka) oznámila zrušení práci z domova v Yahoo. Následovala bouře reakcí a reakcí na rekcí a článků reagujících na reakce, které Yahoo za tento krok pořádně sepsuly. Protože téma přestalo být po pár dnech zajímavé, zapadl i článek, který objasňoval motivaci šéfky Yahoo. Překvapivě z něj vyplynulo, že důvody za zrušením práce z domova byly velmi lakonické: zaměstnanci Yahoo prostě nepracovali. Podle logů z přístupu do VPN bylo zřejmé, že se ani neobtěžují práci předstírat. Na každý pád mne zaujalo, jaká vlna kritiky se snesla na Yahoo za tento krok. V GoodData práci z domova využíváme a prakticky nevím o nikom, kdo by jedno za čas nepotřeboval pracovat z domova. Nemáme sice nikoho pracujícího z domova permanentně, ale protože tým je distribuovaný, určité atributy práce z domova máme každý den. Pokud vám někdo tvrdí, že práce z domova nepřináší žádná úskalí, a že to je ideální setup, pak má velké štěstí, že mu to funguje.

Kontext je nejvíc

Měl jsem pár kolegů, kteří dlouhodobě pracovali z domova a vzácně se shodovali na jedné nevýhodě práce z domova. Prakticky všichni zmiňovali pocit, že jsou odstřihnuti od dění.

Největší nevýhoda práce z domova je chybějící kontext, který vzniká prostě tím, že jste dohromady se zbytkem týmu. Přijde mi, že to nejcennější co dělá tým týmem, jsou diskuze které se vedou mimoděk. Jsou to brainstormingy, které vznikají naprosto spontánně. Nedokážu si představit, jak do toho zapojit někoho, kdo tam s námi fyzicky nesedí. Můžete namítnout, že lze použít různé telemosty, ale i s vybavením jak z reality show big brother to nebude ono. Tohle vybavení nebudete mít zřejmě k dispozici, proto skončíte v horším případě se Skypem a trahným zvukem či obrazem, kdy se jedna nebo druhá strana bude muset zatlumit, aby nedocházelo ke zpětným vazbám.

Kontext v širším slova smyslu vzniká mnohdy i mimo vaše pracovní místo a vytížení - někoho potkáte v kuchyňce a dáte se do řeči, s někým jdete na oběd, stanete se účastníky nějaké diskuze a podobně. To všechno jsou události vytvářející kontext, události ke kterým dochází jenom díky tomu, že jste dohromady se zbytkem týmu. Můžete namítnout, že kontext lze navodit pravidelnými schůzkami na denní bázi, ano částečne určitě ano. Stejně tak si můžete v supermarketu koupit šunku, ve které bude 75% masa a zbytek bude nastavený vodou...

Komunikační bariéry

Jsou různé možnosti, jak můžete s dalšími členy týmu komunikovat. Rozdělil bych je podle obtížnosti z hlediska navázání komunikace, od těch nejméně náročných až po ty, kde jsou bariéry větší. Seřadil jsem je podle mých osobních zkušeností-preferencí, nemusíte to mít stejně dané, ale předpokládám, že to bude velmi podobné.

  • Otočit se na kolegu a zeptat se ho.
  • Poslat zprávu pres Instant messaging.
  • Napsat mail.
  • Zavolat si.
  • Cestovat někam, osobní schůzka.

Samozřejmě, že pro určité typy komunikace budete preferovat způsob, který nebude úplně pohodlný, ale použijete ho, protože prostě povede k nejrychlejšímu řešení. Na druhou stranu existuje tisíc a jedna situace, kdy prostě komunikace selže, a to jeNnom díky tomu, že na kolegu nemůžete houknout přes pracovní stůl. Práce z domova logicky přináší tu nevýhodu, že můžete houkat maximálně do peřin nebo na manželku.


Stereotyp

Jedna z věcí, která zahubí jakoukoliv kreativitu je stereotyp. Pokud budete pracovat z domova jednou za čas, budete mít pocit, že jste mnohem produktivnější než v práci. To je zřejmě způsobené dvěma faktory. Vytvořili jste komunikační bariéry viz předchozí odstavec, takže je mnohem těžší, vás vytrhnout od rozdělané práce. Za další, opustili jste stereotyp tvořený vaším pracovním prostředím, což byl podvědomě impuls/změna pro váš mozek. Pokud budete pracovat z domova, nebudete v tom stereotypu osm pracovních hodin, ale celých dvacet-čtyři. To je něco, co vám začne dříve nebo později vadit a může se klidně stát, že to bude mít negativní vliv na vaší pracovní morálku a výsledky.


Kontext, Komunikační bariéry a Stereotyp to všechno jsou důvody, které jasně hovoří proti dlouhodobé práci z domova. Dokážu si představit, že za určitých podmínek může práce z domova fungovat.

  • Malé (maximálně do pěti lidi) velmi úzce specializované týmy.
  • Zkušení vývojáři naladění na stejnou notu.
  • Jasné zadání, pokud možno úkoly, na kterých jde pracovat nezávisle.
  • Schopnost udržet kontext

Psal jsem o stereotypech, a právě občasná práce z domova, klidně jednou za týden, může přinést změnu, která vás správně nabudí a přinese nové podněty.