neděle 19. ledna 2014

Kniha The myths of innovation

Jsou knihy, ve kterých můžete listovat tam i zpět a stále nacházet nové a nové zdroje inspirace. Kniha The Myths of Innovation od Scotta Berkuna je přesně jednou z nich. Hlavním tématem je inovace a mýty, které se k ní vážou. Každý z nás dokáže inovovat - vytvářet zásadní pozitivní změny - a tato kniha vás o tom přesvědčí pomocí zboření deseti největších mýtů. Její přečtení bych doporučil nejenom pokud je vaše práce alespoň trochu kreativní, ale i pokud máte pocit zkostnatělé nudy.


Božské vnuknutí

Mnoho lidí věří, že geniální nápady, vynálezy - zvolte si vhodný termín - jsou věcí božského vnuknutí. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Co mi odpovíte, když se vás zeptám, jak objevil sir Isaac Newton gravitaci? Většina z nás má ještě z dob ve školních lavicích zafixovaný příběh s jablkem dopadajícím na hlavu. Faktem zůstává zbývajících dvacet let práce, které sir Isaac Newton věnoval studiu hvězd, pozorování planet a vůbec přírody. Příhoda s jablkem uspokojuje romantismus v našich srdcích, ale těžko ji můžeme považovat za hlavní událost vedoucí k objeveni gravitace. To se mimochodem zabývali už egypťané. Jestli mají inovace něco společného, pak je fakt, že nikdy nevzniknou na základě božského vnuknutí. Místo romantismu spíš očekávejte nekonečné hodiny tvrdé práce omylů a drobných úspěchů.

Nearly every major innovation of the 20th century took place without claims of epiphany. The World Wide Web, the web browser, the computer mouse, and the search engine — four pivotal developments in the history of business and technology — all involved long sequences of innovation, experimentation, and discovery.


Rozumíme historii inovace

Tenhle mýtus spočívá v tom, že pohledem do historie se zdá být všechno jasné. Vezměte si například příchod automobilů se spalovacím motorem. Z dnešního pohledu se zdá přirozené, že automobil byl dalším logickým krokem technické revoluce. Inovace není nikdy narýsovaná jako přímá čára, kterou vidíme pohledem historie. Inovace a její průběh je nepředvidatelný a závisí nejenom na technických atributech, ale i na těch ekonomických.

Existuje zaručený způsob inovace

The myth of methodology, in short form, is the belief that a playbook exists for innovation and it removes risk from the process of finding new ideas

Žádný zaručený způsobe neexistuje. Existují jenom různé vstupy, které slouží jako iniciátor inovací.

  • potřeba - něco konkrétního bylo potřeba, ale nebylo to k dispozici. Inovátor byl řízen vlastní potřebou. Pěkným příkladem je McDonald ... The founders of McDonald's developed a system for fast food production to simplify the management of their local homespun hamburger stand.
  • peníze a bohatství - The founders of many great companies initially planned to sell their ideas and designs to larger corporations but, unable to sell, reluctantly chose to go it alone. Google tried to sell to Yahoo! and AltaVista, Apple to HP and Atari, and Carslon (photocopier inventor) to nearly every corporation he could found.
  • vedlejší efekt - vynálezce mikrovlné trouby Percy Spencer pracoval na vývoji radaru. Při práci na tomto zařízení se stalo něco zvláštního, v kapse měl tyčinku, která se roztekla. Protože to byl člověk zvídavý, nedalo mu to a začal experimentovat. Nejdříve zkusil co se bude v blízkosti radaru dít s kávovými zrnky. Když zjistil, že se upražila, začal pátrat po příčinách a později experimentovat s mikrovlným zářením. Trvalo další dva roky, než došlo k uvedení první mikrovlné trouby.
  • zajímavost/hoby - příkladem je Linux Curiosity Many innovations begin with bright minds following their personal interests. The ambition is to pass time, learn something new, or have fun.

Lidé milují nové nápady

The love of new ideas is a myth: we prefer ideas only after others have tested them. We confuse truly new ideas with good ideas that have already been proven, which just happen to be new to us.

Čím více přelomový nápad je, tím je větší bariéra pro jeho přijetí. Lidé nemají rádi změny pokud k ním nemají dobrý důvod. Je to od nás chytré, nikdo z nás nechce sloužit jako pokusný králík. Proto čteme různé recenze a hledáme na internetu zkušenosti a doporučení.

We reuse ideas and opinions all the time, rarely committing to the truly new. But we should be proud; it’s smart. Why not recycle good ideas and information? Why not take advantage of the conclusions other people have made to efficiently separate what’s good and safe from what’s bad and dangerous? Innovation is expensive: no one wants to pay the price for ideas that turn out to be not quite ready for prime time.

Překonání strachu ze změny je jednou z věci, se kterou musí inovátoři bojovat. A je úplně jedno jestli se jedná o řešení hladomoru v Africe a nebo zlepšení vašeho vývojového procesu.

How much effort is required to transition from the current thing to the innovation? If this cost is greater than the relative advantage, most people won’t try the innovation. These costs include people’s value systems, finances, habits, or personal beliefs. Rogers describes a Peruvian village that rejected the innovation of boiling water because of cultural beliefs that hot foods were only for sick people. You could argue all you wanted about the great benefits of boiling water, but if a religious or cultural belief forbids it, you’re wasting your breath. Technological compatibility is only part of what makes an innovation spread: the innovation has to be compatible with habits, beliefs, values, and lifestyles.


Osamělý vynálezce

Představa vynálezce, který někde o soli a kůrkách v temné místností s chaotický poházenými papíry, udělá o samotě velký objev, je více romantická než reálná. Všechny dnešní inovace jsou založené na inovacích již existujících. Často si inovaci asociujeme s konkrétním člověkem, produktem nebo firmou, ačkoliv ta inovace nebo produkt již existoval před dlouho dobou. Určitě jste se alespoň jednou účastnili učené dišputace na téma, jestli je lepší Android nabo iPhone, kdo koho vykradl nápady a kdo byl první. Ve skutečnosti asi nikdo z nich, jenom protože se staly dominantními, máme tendenci si s nimi vše asociovat. Mobilní telefon nebo osobní počítač vznikl na základě mnoha a mnoha inovací, které se udály v minulosti.


Dobré nápady je těžké najít

Lidé jsou od přírody kreativní bytosti, bohužel systém ve kterém žijeme kreativitu spíše potlačuje. Mýtus je v tom, že je dobré nápady těžké najít. Ne není, problém je v tom, že většinou neděláme nic pro jejich nalezení. Kreativita většiny končí složením nábytku z IKEA.


...advance of civilization, creativity may have moved, for many, to the sidelines. Idea reuse is so easy — in the form of products, machines, websites, and services — that people are enabled to go for years without finding ideas on their own. Modern businesses thrive on selling prepackaged meals, clothes, holidays, entertainments, and experiences, tempting people to buy convenience rather than make things themselves. I don’t believe everyone should make everything themselves, or even most things. But I do believe everyone has the capacity to enjoy creating something, and the temptation for convenience inhibits many people from discovering what it is they’d like to make. Passive consumption of television and the Web has absorbed time we could be using for active hobbies and pastimes, age-old places for nurturing our creative selves.


Einstein said, “ Imagination is more important than knowledge,” but you’d be hard-pressed to find schools or corporations that invest in people with those priorities. The systems of education and professional life, similar by design, push the idea-finding habits of fun and play to the corners of our minds, training us out of our creativity. We reward conformance of mind, not independent thought, in our systems — from school to college to the workplace to the home — yet we wonder why so few are willing to take creative risks. The truth is that we all have innate skills for solving problems and finding ideas: we’ve just lost our way.


Váš šéf toho ví o inovacích víc

V knize je uvedený pěkný příklad. Myslíte si, že by nějaký skvělý inovátor, dokázal dosáhnout stejného úspěchu, kdyby musel pracovat ve vašem prostředí. Představte si Steva Wozniaka, jak se musí prokousávat byrokracií vaší společnosti. Pokud si myslíte, že by byl se svými inovacemi odsouzen k nezdaru, jaká je šance, že vám se to podaří. Obecně inovacím nepřeje prostředí s modus operandi command and control.

Despite how progressive some modern management programs are, their roots are in a tradition most unkind to innovation. Management as a discipline is steeped in an old-school command and control attitude that is alive and well in the Internet Age.

U popisu kreativního prostředí, mě zaujalo, že autor došel prakticky k tomu samému, co jsem četl v Team Geek viz moje recenze. Proto to zrekapituluji jenom v bodech: učení se z chyb, skládání týmu, ochrana týmu, podpora myšlenek.

Nejlepší nápad vyhrává

V historii inovací najdete naopak mnoho příkladů, kdy nejlepší nápad nevyhrává. Naopak vyhrávají nápady nebo spíše jejich realizace, které nejlépe v daný moment splňují kulturní, ekonomické a politické faktory.

The goodness or newness of an idea is only part of the system that determines which ideas win or lose. When we bemoan our favorite restaurant going out of business (“But they make the best cannelloni!”) or why our favorite band can’t sell albums (“They have the best lyrics!”), we’re focusing on a small part of the picture that affects us personally, which is only one factor in the circumstances determining its fate. These environmental, or secondary, factors have as much influence as the quality of the idea, talent, or innovation itself.

Problém a řešení

Nevím jak hodně je to mýtus, ale v této kapitole se autor věnuje rozdílu mezi problémem a řešením. Mýtus možná v tom, že všichni inovátoři strávili velkou část nikoliv řešením problému, ale jeho studiem a definicí. Hodně často se setkávám s opačným přístupem, kdy řešíme problém který neexistuje a nebo je důsledkem jiného problému. To vede většinou k velkému zklamání. Pokud dokážeme problém definovat, dokážeme hledat i cesty k jeho řešení.

Discovering problems actually requires just as much creativity as discovering solutions. There are many ways to look at any problem, and realizing a problem is often the first step toward a creative solution.

Inovace je vždy prospěšná

Když bratři Wrightové provedli první let se strojem těžším než vzduch, jenom těžko mohli tušit, jaký dopad bude mít jejich vynález na ozbrojené konflikty a nepřímo na zabíjení lidí. Inovace jsou vždy někomu prospěšné a často se to během doby mění. Každá inovace má svojí negativní stránky. Osobní počítače, veskrze vynález prospěšný, mohou vést ve formě odpadu k velkému znečištění planety.


This is an essential paradox of innovation: no one knows, not even the inventors, how their creations will impact the world until they are used.

Závěr


Největší hodnotu knihy vidím v tom, že mi otevřela oči. Inovace a kreativita nejsou činností pro vyvolené. Každý člověk je schopen inovovat a kreativně řešit problémy a je na každém jestli ten dar využije či nikoliv. Historie inovací je toho důkazem.