pátek 16. října 2015

Proč je technologie nedůležitá aneb zkreslení technické duše

My inženýři a vůbec technicky potentní jedinci máme utkvělou představu, že nejdůležitější částí každého produktu je technologie a technické provedení. Ani omylem a opak je pravdou. Technologie je ta méně důležitá esence každého produktu. Já jsem se o tom přesvědčil na vlastní kůži s HotCar.io. S drobnou pýchou v hlase dodáván, že jako inženýra mě těší, že náš engine dokáže vyhledávat rychlostí kulového desku, nabízet ty nejvýhodnější a nebo filtrovat podvodné nabídky, ale ve vytvoření úspěšného produktu nám to nepomohlo. Úspěšný produkt je takový produkt, pro který existuje trh, poptávka a hlavně uživatelé ochotní za něj platit. Technologie je prostředek a nikoliv cíl a tenhle post je o jedné z lekcí, které jsem dostal.

Byl to skvělý nápad a ta cesta vypadala dost přímočaře. Máme hromadu dat o ojetých autech a na světě je spousta uživatelů, kteří nám kvůli tomu utrhají ruce, aby si mohli nějaké auto výhodně koupit. Potřebujeme jenom drobnost, zasadit ta data do kontextu a to nejlépe analytického. Všechny zajímá, jestli v sousedním Bavorsku není to auto levnější a nebo jaká bude cena mnou koupeného ojetého vozu za rok. No a potom máme taky uživatele, které to vůbec nezajímá, protože jejich analytické schopnosti končí otevřením Excelu. Jste matka se dvěma dětmi a chcete si pořídit nové auto? To bude potřeba větší kufr, něco bezpečného, levný provoz a servis. Fajn, přijdete k nám na stránky, kde vám nabídneme nejlepší inzeráty, které vyhovují vaším preferencím.

Věděli jste, že je běžnou disciplínou inzerovat neexistující vozidla, aby prodejce přilákal vaší pozornost a pak vám při nejbližší příležitosti prodal nějaký křáp? O přetočených kilometrech ani nemluvě. Pokud o tomhle všem řeknete svým kamarádům, řeknou vám něco ve smyslu, že tohle by byla určitě super služba, kterou by používali.

Vsuvka - nikdy opakuji nikdy za žádných okolností, když vám kamarád řekne, že vaše nápad na startup je super, tomu nepodlehněte. Jednak kamarádi většinou neprovedou naprosto upřímnou sborku rozborku se zdrcující kritikou a jednak po pátém pivu je i blbý nápad dobrý nápad. Vždy validovat s někým komu jste u zadku. Pokud ho zaujmete a bude vám za to ochoten zaplatit, pak je jistá šance, že by to mohlo fungovat a vy na tom nepropálíte zbytečně čas a peníze.

My jsme takové štěstí na kritiku, která by nám otevřela oči, neměli. Začnete tedy implementovat, protože to děláte po večerech a ve volném čase, zabere vám to půl roku práce. Pečlivě vybrušujete každý technický detail. Po půl roce máte v potu tváře něco, co by se dalo nazvat osekaná beta. Pak přijde ten okamžik, kdy to poprvé někomu ukážete, a z hrůzou zjistíte, že možná skupina koncových uživatelů, pro kterou jste to celé šili na míru, vůbec neexistuje. Máte sice skvělý engine, ale nemáte v ruce žádný produkt, za který by byl ochoten někdo platit. Máte v ruce jenom šidítko pro vaší technickou duši, skvělá zábava, ale za tu se nenajíte a složenky nepoplatíte.

Lekce číslo jedna: nejdůležitější jsou uživatelé a jejich ochota za něco platit. To definuje produkt, nikoliv technologie, která vám to umožní realizovat. Bude těch uživatelů dost, jakým způsobem je oslovíme, škáluje náš model? My místo toho řešíme, jestli bude mít aplikace takové nebo makové API, jestli to napíšeme v Reactu a nebo Emberu, jestli použijeme dokumentovou nebo relační databázi, tj. detaily důležité nikoliv nezbytné.

Až za mnou příště přijde někdo s geniální myšlenkou, kterou mi nad třetím pivem odkývá každý kamarád, pustím se nejdříve do definice produktu, který budu levnou cestou validovat. Teprve potom, co budu mít určitou míru jistoty, že existuje cílová skupina ochotná platit, budu si lámat hlavu s tím, v jaké technologii to nakonec napíšu.

K tématu doporučuji výborný článek Seven lessons I learned from the failure of my first startup, Dinnr, knihu Running Lean a podcast s Hubertem Palanem o product managementu a trnité cestě, kterou musí každá myšlenka urazit než se z ní stane plnohodnotný produkt.