středa 23. prosince 2015

Mýtus Vývojář brouk pod kamenem

Často kolem sebe slyším, jak je to v pytli, že se nedaří nikoho najmout. Prý jsme my, čeští vývojáři, brouci pod kamenem. Dobří, ale nikdo o nich neví. Nepíšou, neprogramují veřejně - rozuměj mají alespoň jednou týdně jednu kontribuci na GitHubu. Na univerzitách to prý stojí za starou bačkoru, protože studentů je málo, poptávka je obrovská a platy královské. K tomu všemu nemusí ani moc hrábnout, protože se jim to servíruje na stříbrném podnose. Výsledek? Najít kvalitní lidi je problém. Jenom dodávám problém to byl i před patnácti lety. No možná i před dvaceti, padesáti… Problém to byl vždy. To co se změnilo je způsob jeho řešení a ten evidentně selhává.

Žijeme v době kdy kvalitu vývojáře posuzujeme na základě referencí na síti, kde je nebo byl každý kolegou/známým každého nebo to minimálně alespoň předstíráme (LinkedIn). Případně na základě dojmu z kontribuce na GitHubu s lehkým přihlédnutím k faktu, jestli vyprodukovaný kus kódu patří do shell skriptu o deseti řádcích nebo do projektu, který nikdo nikdy nepotřeboval. U přijímacího pohovoru považujeme za vrchol erudovanosti schopnost vyřešit problém, jehož řešení by trvalo na internetu najít a pochopit pět minut. Výsledek je, že buďto nikoho nenajdeme, najdeme a vyhodíme, najdeme a asimilujeme, najdeme a tiše skřípeme zuby. Používáme špatný způsob špatně a potom si na to ještě stěžujeme.

Kvalitu vývojáře nepoznáte ani podle statistiky z GitHubu ani podle profilu na LinkedIn. Programování je normální řemeslo, které se učíte celý život. V podstatě potřebujete jenom dva předpoklady ochotu učit se a pracovat na sobě. Hlavně ovšem záleží do jaké firemní kultury zapadnete. Špatná kultura z vás může udělat špatného vývojáře a naopak. Hledejte lidi, kteří vám zapadnou do firemní kultury a dělejte takovou firemní kulturu, podle toho jaké lidi chcete mít kolem sebe. Pak nemusíte řešit ani LinkedIn ani GitHub a možná ani to jestli je ten člověk víc juniorní nebo seniorní nebo jaký programovací jazyk nebo technologie zrovna umí.

Malá vsuvka pro dobré lidi. Pozor, firemní kultura není definována tím co si pověsíte na zeď nebo napíšete do firemního bulletinu. Je to něco co definuje chování skupiny - esprit de corps - a vzniká mimoděk tím jak se chováte a co děláte. Podobně jako inovace nevzniká tak, že řeknete vaším kolegům inovujte, ani kultura nevzniká tím, že jí nařídíte. To nejde, je to nesmysl.