pátek 19. srpna 2016

Dejte mi lepší produkt nikoliv vice nových vlastností

John Carmak, ten frajer co naprogramoval Dooma a prakitcky 20 let posouval hranice realismu v počítačových hrách, v jednom z rozhovorů na otázku “jaké nové vlastnosti bude mít Doom engine” odpověděl velice trefně “Více nových vlastností vám dá více produktu, ale nikoliv lepší produkt”. Expertem v tomhle býval Steve Jobs, když už jsme u těch velikánů počítačové éry. Ten tím byl úplně posedlý.

Aktualizace: rozhovor s Carmackem

A user always wants more of everything -- more features, more artwork, more levels. The assumption that hiring more people gives a better product is often incorrect. It might (but not always) get you MORE product, but not necessarily BETTER product.

Jako odstrašující příklad bych uvedl počínání Atlassianu minimálně v JIRA a Conflunce. To umí milion a jednu věc, ale nic pořádně… Každý kdo zkoušel něco napsat v jejich editoru mi jistě dá za pravdu. Abych si tedy nebral do úst tuhle australskou firmu, ve svém okolí určitě najdete spousty produktů - hmotných i nehmotných -, které jenom proto, aby se odlišily od konkurence, přidávají neustále nové a nové a čím dál tím méně užitečné vlastnosti.


Opět bych vypíchl jeden příklad za všechny - Evernote. Chvilku jsem byl v pokušení napsat Android, ale to už zavání válkou svatou. Navíc to nedomrvil Google, na kterém bych normálně nenechal nit suchou, ale Samsung, HTC a nevím jaké asijské firmy. S utkvělou představou, že člověk potřebuje dvě fotografická alba či kalendáře. Nechytejte mě hned za slovo a a dosaďte si cokoliv nalézajícího se po instalaci aplikačního balíku výrobce.

Mimochodem existuje přímá úměra mezi stářím produktu a tím kolik nepotřebného se do něj přidá. Může to mít co do činění s tím, že původní definice produktu se desetkrát změnila. Nebo prostě s faktem, že jednou načatá “featura” se nedotáhla, tak ji někdo zkusí udělat znova protože o té původní neví. Případně je složitá a proto jí nikdo nechce měnit neb jí nerozumí. No a pak tu jsou zákazníci. Ano, ta jediná skupina rozhodující o úspěchu či neúspěchu. Ti holomkové totiž někdy používají vlastnosti trochu jinak, než je páni inženýři navrhli a udělali, a proto jim je nemůžeme vzít. Jsme tedy v začarovaném kolečku, kdy nová vlastnost střídá novou vlastnost a produkt se stává čím dál tím méně uchopitelným, zapamatovatelným, důležitým a v neposlední řadě cenným v pravém slova smyslu tedy, že za něj budeme ochotni platit.

Dělat kvalitně Product management je dneska pořádná šichta neb každý přece sakra selským rozumem ví, kde má být jaké tlačítko nebo dialog, jak by se to mělo chovat, co by to mělo říkat a hlavně jakou by to mělo mít barvu. Pokud jste vývojáři a zadání vám dělají uživatelé nebo tlumočníci jejich přání, nemáte žadný produkt, nula, nula, nic. Bohužel jste na nejlepší cestě stát se přesně tím těžko uchopitelným, tisícím v řadě, který bude zápasit o přežití v smrtícím kolečku nových vlastností a frustrace vlastních uživatelů.

Aktualizace: pěkně to popsal Ev Williams CEO Medium - Medium is not a publishing tool


Understanding Blogger as we did at the time — as a software tool for creating and publishing web sites — we found ourselves in the race many software makers know well: Add features, get more users. Competitor adds more features, lose users. (Marketing and others factors have some effect, depending on the market. In blogging, that was minimal.)

Proč o tom píšu? Všichni jsou posedlí tím, jak je na trhu málo kvalitních vývojářů, ale zkuste to porovnat s tím, kolik je na trhu kvalitních lidí, kteří umí product management. Při vší úctě, jestli někdo neumí najmout vývojáře, tak si neumím představit, jak vypadá jeho produktový tým. Budu se opakovat, ale opakovat rád, zaměřte se na produkt. Zajímavý produkt si přitáhne vývojáře sám.